Peter van der Roest

Trainingen

Leergang Mindful leidinggeven

Start: 2017

Aandacht als anker in een stressvolle wereld
Dynamiek, voortdurende verandering en veeleisende relaties zijn voor jou als manager of leidinggevende aan de orde van de dag. Je bent bezig met creëren, communiceren, verbinden, inspireren en beïnvloeden en je geniet ervan. Maar het vraagt ook veel van je. Je beseft dat je meer balans, flexibiliteit en vitaliteit nodig hebt in je leven om goed te kunnen blijven functioneren. Je hebt behoefte aan meer verdieping, zelfinzicht, overzicht. In deze leergang leg je hiervoor een duurzaam fundament. Je krijgt toegang tot een vaardigheid die je je hele leven al bij je draagt, maar die onderbelicht is gebleven: aandacht geven (mindfulness). Dat is je anker in een stressvolle wereld.

Resultaten

Na het volgen van deze leergang ben je beter in staat:

  • met stress om te gaan.
  • onder spanning gefocust te blijven.
  • je innerlijke hulpbronnen aan te boren.
  • koersvast, krachtig, inspirerend en flexibel leiding te geven.
  • beperkende gewoonten in denken en doen snel te herkennen.
  • werk en privé in balans te brengen en te houden.
  • bewust keuzes te maken in een veeleisende, veranderende omgeving.

De kern van mindful leven en werken is dat je je aandacht gebruikt om bewuste keuzes te maken. Cruciaal voor hedendaagse leiders is dat ze bewust kunnen schakelen tussen zijn (reflectie) en doen (actie). Daadkracht wordt verrijkt met zijnskracht. Het benutten van zijnskracht als innerlijke voedingsbron zou wel eens de belangrijkste uitdaging kunnen worden voor leiders die optimaal willen functioneren in een wereld die constant in beweging is.

Programma

Deze leergang bestrijkt 10 losse dagen van 09.30 – 17.00 uur. In de ochtenden doe je onder begeleiding aandachtoefeningen om de basisvaardigheden van mindfulness onder de knie te krijgen. In de middagen vertaal je het geleerde meteen naar je dagelijkse praktijk. Het huiswerk kost dagelijks ongeveer 30 minuten. De leergang Mindful leidinggeven is gebaseerd op het gelijknamige boek.

Module 1: De kracht van aandacht
Zicht krijgen op de automatische piloot, de aandacht bewust leren richten.

Module 2: Thuis zijn in je lichaam
Terug naar het hier en nu met je lichaam als gids. Leren luisteren naar je lijf.

Module 3: Stress bewust beantwoorden
Wat brengt je uit balans? Welke signalen krijg je dan? Stressreactie en stressrespons.

Module 4: Gewoontepatronen doorbreken
Gewoontedenken. De spiraal van negatieve gedachten en emoties herkennen en doorbreken.

Module 5: Vriendschap sluiten met emoties en gevoelens
Het verband tussen gevoelens, fysieke gewaarwordingen en gedachten. Mindful reageren op gevoelens. Emoties een plek geven.

Module 6: Bewust zijn, bewust doen
Accepteren, loslaten, meebewegen. De veranderlijkheid van het leven. Doen vs. niet-doen. Creëren vanuit niet-weten.

Module 7: mindful communiceren
Het verschil tussen luisteren en interpreteren. Insight Dialogue.

Module 8: Goed zorgen voor jezelf
Wat laat je binnen qua voedsel, prikkels, emoties van anderen, informatie? Wat geeft energie en wat vreet energie? Herijking van je bronnen.

Verdiepingsdag: De aandacht naar binnen. Stilte als voedingsbron.

Module 9: Vieren en achten
De acht factoren van mindfulness. Herkennen van en anticiperen op terugvalsignalen. Opstellen persoonlijk mindfulnessplan. Het leven vieren, jezelf achten. Loslaten.

Voor wie

bestuurders, leidinggevenden, managers, projectleiders, teamleiders, afdelingshoofden, staffunctionarissen.

Praktische informatie

Data:  najaar 2017
Locatie: Sense Aandachttraining, Groningen
Aantal deelnemers: minimaal 8, maximaal 12
Investering: € 1595,-; incl. boek Mindful leidinggeven, cursusmap en audiobestanden
Meer informatie en aanmelding: vul onderstaand formulier in en klik op ‘verzenden’.

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht

Training Mindful Werken

In 8 stappen greep op je werkdruk

In deze in-company-training leer je hoe je aandacht bewust kunt gebruiken om greep te houden op werkdruk en stress, meer focus te krijgen en je vitaliteit op peil te houden. Al tijdens de training ga je mindfulness meteen toepassen in je dagelijks werk. Dit mindfulnessprogramma (MBSR: mindfulness-based stress reduction) is bewezen werkzaam bij het verminderen/voorkomen van stress, chronische vermoeidheid en burn-out. Je krijgt meer greep op de ­emoties en gedachten die met stress en vermoeidheid samenhangen. Daardoor ervaar je meer rust en vrijheid om op een gezonde manier te handelen en te kiezen– in leven en werk.

Resultaten

Na het volgen van de training ben je beter in staat:

  • stresssignalen tijdig te herkennen en zonodig maatregelen te nemen
  • bewuster keuzes te maken
  • greep te houden op negatieve gevoelens en gedachten
  • je te concentreren
  • op tijd ‘bij te tanken.’

Programma

Module 1: Een frisse blik op de automatische piloot
Zicht krijgen op automatische reacties, de aandacht bewust leren richten.

Module 2: Kijken naar je reacties
Waarnemen in het hier en nu met je lichaam als gids. Het verschil tussen waarnemen met je zintuigen en kijken met je denken.

Module 3: Grenzen verkennen
Accepteren, loslaten, meebewegen. Doen vs. niet-doen. Vertrouwen op je innerlijk weten.

Module 4: Veerkracht ontwikkelen
Wat brengt je uit balans? Welke signalen krijg je dan? Kenmerken van de stressreactie.

Module 5: Bewust keuzes maken
Je op het moment zelf bewust zijn van stress en stoppen met automatisch doen.

Module 6: Met aandacht communiceren
Het verschil tussen luisteren en interpreteren. Omgaan met stress in werkrelaties.

Module 7: In balans blijven
Wat laat je binnen qua voedsel, prikkels, informatie? Wat geeft energie en wat vreet energie? Herijking van je bronnen.

Module 8: Mindful leven, mindful werken
Wakker aanwezig zijn, bewust kiezen. Het opstellen van een Persoonlijk Mindfulness Plan.

Voor wie

Medewerkers die:

  • Een (te) druk leven leiden en voelen dat ze een grens hebben bereikt
  • Moeite hebben om gedurende dag rustmomenten te creëren
  • Last hebben van een (dreigende) burn-out of stress
  • Vitaliteit missen
  • Meer focus in hun werk willen.

Praktische informatie

Aard: in-company

Duur:  8 tweewekelijkse sessies van 3 uur (doorlooptijd: 16 weken, in totaal 8 dagdelen).

Aantal deelnemers: minimaal 8, maximaal 12 deelnemers.

Investering: Op aanvraag. Cursusmap en audiobestanden inbegrepen.

Meer informatie: vul onderstaand formulier in en klik op ‘verzenden’.

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht